Zojuist las ik dat Google 20 miljoen gedigitaliseerde krantenpagina’s heeft gekocht van Paper of Record. In september kondigde Google al aan om langzaam maar zeker oude krantenartikelen online te gaan zetten.
Dit zijn misschien niet de meest spectaculaire vernieuwingen van een bedrijf als Google, maar ik denk dat juist de aandacht voor zulke details Google tot de nummer één zoekmachine maken van nu en van de toekomst.
Google is en blijft een zoekmachine website here. Dat is hun kernactiviteit. De kwaliteit van hun zoekresultaten is het hoofdproduct waarmee ze moeten concurreren met de andere zoekmachines. Google moet daarom blijven proberen om het zoeken en vinden van relevante informatie te verbeteren. Google heeft al erg veel content weten te indexeren die sinds het begin van het online tijdperk is verschenen. Allerlei historische informatie die alleen in kranten, tijdschriften en andere traditionele publicaties is verschenen, is echter nog niet online te vinden.
Daarom is het een logische stap van Google om deze informatie ook online te brengen en zo de zoekresultaten verder te verbeteren. Enkele weken geleden maakte Google ook al het fotoarchief van LIFE beschikbaar op Google Image Search.
De nieuwe virtuele wereld Lively was misschien een spectaculairder nieuwtje van Google, maar daar is ook al heel snel de stekker weer uitgetrokken. De uitbreiding van het archief van Google en de voortdurende verbetering van de zoekresultaten is echter veel belangrijker voor het succes van het bedrijf op de lange termijn.
Tags: google · Zoekmachines
Recente Reacties