Er zijn talloze factoren te bedenken die het succes van een website kunnen verklaren. Eén ding hoor ik niet zo vaak als reden, terwijl ik denk dat dit juist een hele belangrijke factor is: de eerste zijn.
Bij het maken van nieuwe websites geloof ik vooral in het bedenken en uitvoeren van nieuwe ideeën try this. Het is zoveel makkelijker om van een site een succes te maken als je nog niet te maken hebt met tientallen concurrenten die om dezelfde groep bezoekers strijden.
Ik bedoel nog niet eens compleet nieuwe ideeën, maar het is gewoon een stuk eenvoudiger om aan bezoekers te komen als je niet precies hetzelfde doet als tientallen andere sites. Ik bedoel dus ook niet dat je letterlijk de allereerste moet zijn met een site over een bepaald onderwerp. Je wilt gewoon in de “kopgroep” zitten en niet achter tweehonderd man aanfietsen.
Wat kenmerkend is voor mijn meest succesvolle sites is dat ik simpelweg bij de eersten hoorde die een hoop content over dat onderwerp aanbood. Ik stop ook nu nog een hoop tijd in het schrijven van goede content voor deze sites en nieuwe projecten.
Als je eenmaal een goede naam en een stroom bezoekers hebt opgebouwd met een website dan moet de concurrentie je maar proberen in te halen. Als je constant nieuwe content blijft produceren en aandacht blijft besteden aan de promotie van de site dan is dat niet makkelijk.
Hoe kun je nu nog de eerste zijn?
“De eerste zijn” klinkt wel erg simpel. Hoe kun je nu nog de eerste zijn als je een site gaat maken? Alles is toch al gedaan?
Nee, absoluut niet. Het is nog steeds heel goed mogelijk om de eerste te zijn. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op trends. Er zijn continu onderwerpen die opduiken en ineens populair worden. Denk aan de sudoku puzzels, de boeken over Harry Potter, de interesse voor Sonja Bakker recepten, etcetera. Sites die al bestonden over zo’n onderwerp hebben al een grote voorsprong op de concurrenten die nog met nieuwe sites over dat onderwerp moeten beginnen. Zo ontstaan succesvolle sites vaak: mensen bouwen een site over een hobby of een interesse en als dit onderwerp dan populair wordt en media aandacht krijgt, dan hebben zij al een ontwikkelde site met goede content. Het is de kunst om te herkennen welke onderwerpen de potentie hebben om populair te worden in de toekomst en te zien of ze commercieel succesvol kunnen zijn, althans als het je doel is om inkomsten te genereren met de site.
Ook kun je juist inspelen op een onderwerp dat minder populair wordt, maar waar je van kunt verwachten dat dit wel weer een keer omdraait. Bijvoorbeeld: een paar jaar geleden waren de rentepercentages van spaarrekeningen een stuk lager dan ze nu zijn. In die tijd had je bijvoorbeeld een vergelijkingssite voor spaarrekeningen kunnen beginnen. Of misschien had je een bestaande site kunnen overnemen voor een redelijke prijs. Zo’n site zou vandaag ongetwijfeld een stuk drukker bezocht worden nu de rentepercentages flink gestegen zijn en mensen actief op zoek gaan naar een spaarrekening met een hogere rente. Zeker nu het zo onrustig is op de beurzen en een hoop mensen daarom kiezen voor de veilige spaarrekening. Vooruitkijkend is het wellicht nu de tijd om juist een originele site over beleggen te beginnen.
Recente Reacties